en

On 5 June 2018, the Court of Justice of the European Union (CJEU) decided that an administrator of a Facebook fan page will be considered a so-called data controller, jointly with Facebook. This means that the creator of a Facebook page for marketing purposes, becomes responsible for complying with the Personal Data Act (including GDPR) in its...

Even if the Parliament managed to deliver the proposition earlier than they expected, the implementation of GDPR in Norwegian law will still be dependent on that GDPR formally is included in the EEA-agreement.

On 23 March, the Norwegian Ministry of Justice presented draft legislation for the processing of personal data (Personal Data Act) and for consent to join an EEA Joint Committee decision regarding the incorporation of Regulation (EU) No. 2016/679 (General Data Protection Regulation) into the EEA Agreement. The draft legislation may be read here (in...

E24 hevder i en artikkel at det er usikkert om GDPR kan implementeres som norsk lov innen fristen i 25. mai 2018, se https://rett24.no/articles/gdpr-fristen-kan-bli-utsatt

Det er bare 13 måneder igjen til EUs nye og inngripende personvernregler trer i kraft. Advokat Eva Jarbekk omtalte gruppesøksmål i en kronikk i Dagens Næringsliv den 3. april. Daglig leders og styremedlemmers personlig ansvar har vært lite diskutert.

Privacy Shield skulle sikre personvernsopplysningene ved overføringer mellom EU/EØS landene og USA etter at EU domstolen erklærte dens forgjenger, Safe Harbor som ugyldig i 2015. Nå er den erklært «utilstrekkelig» som grunnlag for å overføre persondata fra Europa til USA.

Den nye personvernforordningen i EU (GDPR) får direkte virkning i Norge fra 25. mai 2018. På bakgrunn av dette foreslo Justis- og beredskapsdepartementet den 6. juli 2017 at den nåværende personopplysningloven som bygger på 95-direktivet skal erstattes med en ny personopplysninglov. Høringsfristen er satt til 16. oktober 2017.

I skyggen av oppstyret rundt EUs General Data Protection Regulation (GDPR), har EU lagt frem forslag til inngripende regler for elektronisk kommunikasjon og markedsføring. Kombinert med nye regler for håndheving av markedsføringsloven, kan endringene utgjøre rene minefeltet for markedsførere og andre som kommuniserer med sine kunder.

En tjeneste levert av Bull & Co advokatfirma AS